Oct 18, 2010

kan dah susah...

kan dah susah. aku dah cakap awal awal. aku ni bukan apa. kita ni hidup sama sama. kat atas dunia. dengan orang. bukan dengan binatang.bukan dengan benda. orang ni semuanya ada perasaan. bukan macam benda. bukan macam binatang. ada masanya boleh bawak gurau. ada masanya tak boleh bawak gurau. ada masa boleh bawak bincang. ada masa bawak bertumbuk je.

...

orang mintak tolong aku tolong. orang tak mintak tolong pon aku nak tolong. aku pon pelik dengan diri aku sendiri. memang aku ni suka tolong orang sebab aku tak suka menyusahkan orang. aso, aku tolong la orang. tolong pon ade banyak jenis. tolong makan, tolong tangok. tolong jugak tu. tapi takkan sampai ko dah tua esok aku nak tolong. kot yang baru kenal sehari dua ni ye la aku tolong. tapi kalau dah sepoloh tahun kenal, takkan sepanjang sepoloh tahun nak tolong. tu pun susah.dah tolong bersyukur la. tapi pas tu pulak. nak mintak tolong punya hal. nak mintak tolong ni bukannya susah. cakap jela. ini takkan tiap tiap kali aku nak offer. malu la aku. aku pon ade gak benda nak buat. kalau memanjang susah la. aku bukan apa. tak kesah la tolong orang ni. alhamdulillah. biar orang ingat jasa kita. kita pon dapat pahala. takde salah pon tolong orang ni. bukannya berdosa. lagi la diminta minta tolong orang ni. tapi

...

sikit sikit takda hal. tapi, pepatah pon cakap, lama lama jadik bukit. kot bukit tu di cucuk tanam subur, pokok hidup, pon bagus la jugak. tapi kalau jadik bukit batu buat apa. buat sakit hati orang adala. dah la takda guna. menyemak tengah tengah dunia tu. nak pecahkan pon susah. kene guna bom. tapi kita ni bukan bukit. kita ni manusia. cubalah berubah. bukan susah. hatta teknologi pon boleh berubah, inikan kita manusia. memang la tak boleh nak samakan kita dengan teknologi. tapi kita yang cipta teknologi. manusia yang cipta teknologi. so takkan lah manusia tak boleh berubah. ubah teknologi boleh pulak. ubah fikiran boleh pulak. ubah perangai takkan tak boleh.

....

ko pon ade hati jugak. aku pon ade hati juagk. semua ade hati. kalau dah ade hati, maknanye ade perasaan la jugak kan. so tolong la jaga perasaan orang lain sikit. jangan nak pentingkan diri je. jangan bila susah je baru teringat kat orang. bila nak mintak tolong baru la teringat kat orang. bila senang pegi mampus la ko. jangan la macam tu pulak. esok bila dah lambat dah tak boleh buat ape ape lagi la. masa tu la baru ko tau. baru ko tau yang dia ni macam ni. dia ni macam tu.

...

aku cakap ni sebagai nasihat. bukan nak sakitkan hati sesape. ni cuma pandangan aku. aku taknak fitnah sesape. dosa fitnah fitnah ni. aku pon bukan la baik sangat pon. banyak je dosa aku ni kat Allah. taknak la tambah dosa lagi. kiamat pon dah dekat. ingat, aku tulis ni sebagai nasihat. segala salah silap aku mintak maaf awal awal. ingat asal usul kita. dari tanah kita datang, kepada tanah juga kita pulang. jangan ada rasa memiliki dan dimiliki. Allah adalah Pemilik. dan kita milikNya. amin :)


4 comments:

Falcon said...

its been too long since u updating ur blog..
welcome..
relax la wei...chill..

xnk frust2 la..
lumrah mnsia brmcm raga..bimbing slgi trmampu..
i noe u can do it..

NatasyaBellamy said...

chill2. human being punye ragam kan. btw, welcome back dude!!

echidna mundo said...

yea.. its been too long..n it feels good...hahah
btw, thanks 2 u guys 4 supportng me !! lav ya !

#TeenageDream# said...

likes...(^,^)
heheh